ניתוח צניחת רחם

לפני שנסביר מהו הניתוח שמבצעים בגין צניחת רחם, ואם בכלל צריך לבצע ניתוח, נגדיר את הבעיה עצמה.

אז מהי למעשה צניחת רחם?

הרחם הוא איבר המצוי באגן של האישה. הרחם עצמו מחולק למספר חלקים כאשר העיקריים ביניהם הינם צוואר הרחם, גוף הרחם, והחלק העליון אליו מתחברות החצוצרות. הרחם עצמו מקובע לדפנות האגן באמצעות מערכת של שרירים ורצועות (ליגמנטים). צניחה של הרחם (uterine prolapse) הינו מצב שבו אותה מערכת של תמיכה נחלשת וכתוצאה מכך הרחם "גולש" ממקומו הטבעי ויורד אל הנרתיק. במצבים מתקדמים, הרחם עובר את פתח הנרתיק.

בתמונה הבאה מודגם אחד השרירים הכי חשובים ברצפת האגן – ה LEVATOR ANI, פגיעה בשריר זה מהווה את אחת הסיבות העיקריות לצניחה של אבר האגן

 

בתמונה הבאה מודגמים מערכת הרצועות התומכות באברי האגן וברחם עצמו:

צניחת רחם תסמינים

נשים רבות שואלות את עצמן: איך יודעים אם יש לי צניחת רחם? ובכן, לצניחת רחם יש מגוון רחב של סימפטומים. נשים ידווחו על התבלטות של איבר או רקמה אל מחוץ לנרתיק, תחושה של כובד בנרתיק. נשים רבות ידווחו על אי נוחות, כאבים בעת קיום יחסי מין.  ידוע כי לצניחת רחם סימפטומים נוספים הקשורים למערכת השתן: תכיפות ודחיפות במתן שתן, בריחת שתן ועוד. נשים רבות מחפשות ברשת את הביטוי "צניחת רחם כאבים" – ובכן – לעיתים לאור צניחה חמורה, היציבה של האישה משתנה, והיא מתחילה לחוות כאבי בטן תחתונה וכאבי גב תחתון.

תמונה:  בריחת שתן

צניחת רחם – גורמי סיכון

להלן גורמי סיכון לצניחה של הרחם:

לידה נרתיקית, לידה טראומטית (בעיקר לידה מכשירנית), יילוד בעל משקל גבוה, התארכות של השלב השני בלידה. בנוסף – גיל מתקדם (ירידה בחוזק של מערכת השרירים והליגמנטים), הרמת משאות כבדים, השמנה, עישון ונטייה תורשתית/ גנטית. 

צניחת רחם אחרי לידה

האם קיימת אפשרות כזו?

כפי שהוסבר למעלה, אחד מגורמי הסיכון לצניחת רחם הינה לידה. במרבית המקרים, הופעה של צניחת הרחם מתרחשת שנים רבות לאחר הלידה, אולם במקרים מסויימים נשים יחוו צניחה של הרחם גם במהלך ההריון וגם מיד לאחר לידה. הלידה עצמה – בייחוד לידה נרתיקית, ולידה מכשירנית (ואקום, מלקחיים) – מהווה גורם סיכון בלתי תלוי, כיוון שבמהלכה עשוי להגרם נזק לרצועות (ליגמנטים) שמחזיקים את הרחם במקומו. כתוצאה מכך הרחם עשוי לצנוח.

במהלך הלידה מופעלים כוחות רבים על שרירי רצפת האגן, הדבר עשוי להוביל לפגיעה בשרירים וברצועות ולהוביל לצניחת אברי אגן:

האם ישנם סיבוכים לצניחת רחם?

מדובר במצב שהוא כרוני, כלומר הצניחה עצמה תישאר לאורך שנים רבות. כתוצאה מכך עשויים לקרות מספר דברים – דימום נרתיקי/ הפרשות נרתיקיות – כתוצאה מכך שהרחם אינו נמצא במקומו הטבעי, הדבר גורם ליובש של הרקמות ולהתחככות של הרחם בדפנות הנרתיק.

לצניחת הרחם עשויים להתלוות צניחה של איברי אגן נוספים: צניחת שלפוחית (ציסטוצלה), צניחה רקטום (רקטוצלה) – ולצד זה עשויים להופיע סימפטומים של בריחת שתן ובריחת צואה.

במצבים קיצוניים הנמשכים לאורך זמן – עשויים להופיע זיהומים בדרכי השתן ואף פגיעה כלייתית.

הסיבוך הכי משמעותי, כפי שאני רואה זאת, הינו פגיעה באיכות החיים של האישה. נשים נמנעות מלצאת לפעילויות ספורט, פעילויות בחיק הטבע, מתקשות בביצוע מטלפות יומיומיות, ישנה פגיעה בחיי המין, פגיעה בדימוי העצמי ועוד. כיוון שניתן להציע טיפול – אני דואג להציף את הבעיה להפוך אותה ליותר מודעת ולגרום להבנה שהמצב הפיך.

איך מאבחנים צניחת רחם?

בעידן הטכנולוגי של היום ועם הזמינות של המידע, נשים רבות יחפשו את הבעיה וגם את הפתרון באינטרנט (למשל יבצעו חיפוש לפי מאפיינים: צניחת רחם סימפטומים, איך יודעים שיש לי צניחת רחם, צניחת רחם דרגה 2, צניחת רחם דרגה 3, צניחת רחם בהריון, אורוגינקולוג, בריחת שתן ועוד ביטויים רבים).

המסר העיקרי שלי הוא – לצאת מדפי האינטרנט ולספר לרופא שלכן – מה מפריע לכן. כרופא נשים, ומומחה אורוגינקולוגיה, אני נתקל לא אחת בנשים שמתביישות להציף את הבעיות ועל כן אני נותן למטופלת את הזמן המתאים בכדי לספר את הסיפור שלה.

לאחר שנברר מהם הסימפטומים והאם יש סימפטומים נוספים, ובעיקר – האם הדבר פוגע באיכות חיי האישה, נעבור לבדיקה הגופנית.

הבדיקה עצמה כוללת הסתכלות ואבחנה מדוקדקת לגבי דרגת הצניחה (חומרת הצניחה) והאם מתלווים אליה צניחה של שלפוחית השתן, צניחת הרקטום, בריחת שתן ועוד. במקרים מסויימים נבצע גם הדמייה של אברי האגן והשלפוחית.

שימי לב לתמונות המצורפות המדגימות את דרגות הצניחה:

לצניחת הרחם יש למעשה 4 דרגות, כאשר דרגה 1 הינה הכי קלה ודרגה 4 הינה הכי חמורה.

על פי רוב – נשים עם צניחת רחם דרגה 2, צניחת רחם דרגה 3 (מצב בו הרחם מתבלט מחוץ לנרתיק)– המדווחות על סימפטומים שמפריעים להם בחיי היום יום, הן אלו שיהיו מועמדות לטיפול ניתוחי.

צניחת רחם טיפול

בחלק הבא נבצע סקירה של מגוון טיפולים שניתן להציע באם ישנה צניחת רחם.

צניחת רחם טיפול טבעי

נשים החוות סימפטומים של צניחת רחם, ואף מאובחנות על ידי אורוגינקולוג, שואלות האם קיים טיפול טבעי לבעיה זו, כיוון שישנן נשים רבות החוששות מביצוע ניתוח.

ובכן, הטיפול הטבעי המיטבי עבור צניחת רחם הינו שינוי באורחות החיים. נוכל לבצע שינוי תזונתי לדיאטה עשירה בסיבים (ובכך למנוע עצירות, הגורמת לכך שנלחץ בחוזקה כלפי מטה – ונפגע במערכת התומכת של אברי האגן), הפסקת עישון, ירידה במשקל ועוד. ביצוע תרגילי פיזיותרפיה. מדובר בסט תרגילים שנועדו לחזק את שרירי רצפת האגן.

אמצעי נוסף המוגדר כטיפול טבעי הינו שימוש בתומכן (פסארי) – מדובר בהתקן סיליקון בגדלים ובצורות שונות המוחדר לנרתיק ולמעשה מהווה אמצעי "מכני" שמסייע בהרמת הרחם הצנוח. שימוש באמצעי זה נועד בעיקר לנשים שאינן מתאימות לניתוח מבחינה רפואית, או כגשר לפני ניתוח.  

תמונה של פסארי

דוגמא לשני סוגים עיקריים של תומכן (פסארי) נרתיקי

ניתוח לתיקון צניחת רחם

באופן עקרוני ישנן 2 גישות ניתוחיות לטיפול בצניחת רחם: כריתה של הרחם, או הרמה של הרחם. ביצוע הניתוחים נעשה על פי רוב דרך הנרתיק ובמקרים מסויימים יתבצע דרך הבטן בגישה לפרוסקופית או רובוטית. כל הגישות הללו נחשבות זער-פולשניות. באופן כללי – הניתוחים בהם מתבצע תיקון של צניחת הרחם, הם ניתוחים בעלי שיעור הצלחה גבוה ולא פחות חשוב, בעלי שיעור סיבוכים מאד נמוך!


ניתוח צניחת רחם החלמה

מכיוון שהגישות הניתוחיות שהוצגו מעלה הינן גישות זער פולשניות, מרבית הנשים המחלימות מניתוח כזה – מתאוששות בצורה מהירה וחוזרות לפעילות ושגרת חיים יומיומית במהרה. מדובר על אשפוזים קצרים הנמשכים על פי רוב בין יממה ל 72 שעות. כחלק מתקופת ההחלמה אבקש ממך שלא לבצע פעילות גופנית מאומצת, לא להרים משאות כבדי ולא לקיים יחסי מין בחודשיים שלאחר הניתוח. המטרה היא לתת לגוף להחלים ולתת לתפרים להיספג.

בבואך לשיחה ואבחון נדון בצורה מקיפה על דרגת הצניחה ונקבע מהי הגישה הניתוחית המתאימה עבורך – הן מבחינת ההתייצגות הרפואית והן מבחינת רצונך. נשוחח על תהליך ההחלמה ונתאם ציפיות.

לסיכום:

צניחת רחם הינה תופעה שכיחה מאד. קרוב ל 20% מכלל הנשים מעל גיל 40 יחוו דרגה כזו או אחרת של צניחה. הסימפטומים מגוונים ונעים בין הרגשה של בלט מהנרתיק ועד לתסמינים הקשורים במערכת השתן. על פי רוב, הסימפטומים מובילים לפגיעה באיכות החיים.

האבחנה של צניחת רחם מתבצעת לאחר פנייה לאורוגינקולוג מומחה (אורוגינקולוגיה) תשאול ובדיקה גופנית בה נקבע את חומרת הצניחה (צניחת רחם דרגה 2 לדוגמא) ונברר אם ישנה צניחה של אברים אחרים (צניחת שלפוחית).

לאחר מכן נדון בפתרונות טבעיים (צניחת רחם טיפול טבעי) הכוללים שינויים באורח החיים, פיזיותרפיה של רצפת האגן, תומכן סיליקון (פסארי). אפשרות נוספת הינה ניתוח לתיקון צניחת רחם – נדון בגישות השונות , בסיבוכים, בתקופת ההחלמה ועוד.

הכי חושב, את לא לבד בסיפור הזה. ישנן נשים רבות שחוות דברים דומים. במרפאתי תמצאי אוזן קשבת, גישה מכילה ולא שיפוטית, קבלת החלטות משותפת וליווי צמוד.

איכות חיים – לא מילה גסה

אורוגינקולוגיה

ציסטוסקופיה

מהי ציסטוסקופיה? ציסטוסקופיה הינה פעולה שמאפשרת הסתכלות לתוך צינורית השופכה (אורתרה, urethra) ושלפוחית השתן (urinary bladder).

אורוגינקולוגיה

בריחת שתן

בריחת שתן בלתי רצונית (שלפוחית שתן רגיזה, בריחת שתן במאמץ) overactive bladder, stress urinary incontinence.

יצירת קשר