צניחת אברי אגן

מהי צניחת אברי אגן?

צניחת אברי אגן (pelvic organ prolapse), הינה בעיה שכיחה בקרב נשים בעיקר לקראת העשורים המתקדמים של חייהן. נשים אלו יתלוננו לרוב על הופעת 'גוש', התבלטות מעבר לשפתי הנרתיק, תחושה של כבדות, קושי בקיום יחסי מין, הפרעות במתן שתן כגון – תכיפות ודחיפות, בריחת שתן, קושי במתן שתן, ותסמינים של מערכת העיכול כגון קושי בהתרוקנות, עצירות ודליפת צואה.

ממה נובעת הבעיה?

הבעיה נובעת מחולשה של רקמות חיבור, ליגמנטים, שרירים, ופגיעה עצבית המובילות לחולשה בתמיכה של אברי האגן ולהתבלטות (בקע, הרניה), של הרחם, שלפוחית השתן, המעי הדק והגס דרך קירות הנרתיק.
גורמים העשויים להוביל לכך הינם: הריון ולידה, גיל הבלות (menopause), והפעלת לחץ תוך בטני גבוה (שיעול כרוני, עצירות כרונית).

נהוג לחלק את הצניחה לשלושה מדורים:

צניחת שלפוחית

צניחת רחם

צניחת קיר אחורי, רקטוצלה

סרטון הדגמה על צניחת אברי אגן

אפשרויות הטיפול:

שמרני

  1. שינוי אורחות חיים (ירידה במשקל, טיפול בעצירות, הפסקת עישון ועוד)
  2. הפניה לפיזותרפיה של רצפת האגן – טיפול זה אינו מוביל לשינוי במבנה הנרתיק, נשים הסובלות מצניחה קלה יכולות להינות משיפור מסויים בסימפטומים
  3. התאמת פסארי (pessary ) – פסארי הינו תומכן העשוי מסיליקון המוחדר לנרתיק. התומכן יושב בצורה מותאמת בנרתיק ודוחק את הצניחה. טיפול זה  מסייע להימנע מהתחושה של הצניחה שנשים חוות. עם הוצאתו הצניחה חוזרת. יעילותו הינה במתן פיתרון מיידי לנשים עם צניחה או כ"גשר" עד לניתוח. קיימים מגוון רחב של תומכנים.   מומלץ להוציא את התומכן אחת לכמה ימים, לנקותו ולהחזירו לנרתיק. מומלץ להשתמש במשחה מקומית שתסופק על ידי הרופא. מומלץ להיבדק אצל רופא הנשים אחת למספר שבועות-חודשים.

כירורגי

קיימים מגוון רחב של טיפולים כירורגים לתיקון צניחת אברי האגן. רובם מתבצעים בגישה נרתיקית ומקצתם בגישה זעיר פולשנית (לפרוסקופיה). הגישה הנרתיקית הינה הגישה הבטוחה ביותר וההתאוששות מהניתוח בטכניקה זו הינה מהירה. בחלק מהניתוחים נעשה שימוש בתפרים מסיסים ובחלקם נעשה שימוש ברשתות סינטטיות.

הניתוחים מבוצעים בהרדמה כללית או בהרדמה איזורית הדומה להרדמה אפידוראלית. סוג ההרדמה ייקבע בהתאם לסוג הניתוח ובהתאם לייעוץ מרדים תוך כדי שיתוף המטופלת.

מה צפוי לקרות לאחר הניתוח?

משך האישפוז נע לרוב בין יומיים לשלושה. בתום הניתוח, לרוב, נשאר פד נרתיקי אשר מוצא יום לאחר מכן. בנוסף, במרבית המקרים, מושאר קטטר שתן וזאת על מנת לאפשר התרוקנות מיטבית ו"מנוחה" של שלפוחית השתן. הקטטר מחובר לשקית אגירה הניתנת להחלפה. במרבית המקרים הקטטר מוצא כיומיים-שלושה לאחר הניתוח. בחלק מהמקרים תחוברי לגרביים "פנאומטיות" שמטרתן למנוע היווצרות של קרישי דם בגפיים התחתונות. מכיוון שרוב הנשים מתניידות במהרה – השימוש בגרביים מוגבל ליממה הראשונה.

בכדי לאפשר החלמה מיטבית ובכדי למנוע הישנות של הצניחה, מומלץ להימנע מפעילות גופנית מאומצת, מהרמת משאות כבדים, להימנע מעצירות ומקיום יחסי מין. ניתן לחזור לפעילות מלאה כ-4 שבועות לאחר הניתוח

לאחר 12 שבועות תתבצע פגישת מעקב במרפאה. 

אורוגינקולוגיה

ניתוח צניחת רחם

לפני שנסביר מהו הניתוח שמבצעים בגין צניחת רחם, ואם בכלל צריך לבצע ניתוח, נגדיר את

אורוגינקולוגיה

ציסטוסקופיה

מהי ציסטוסקופיה? ציסטוסקופיה הינה פעולה שמאפשרת הסתכלות לתוך צינורית השופכה (אורתרה, urethra) ושלפוחית השתן (urinary bladder).

אורוגינקולוגיה

בריחת שתן

בריחת שתן בלתי רצונית (שלפוחית שתן רגיזה, בריחת שתן במאמץ) overactive bladder, stress urinary incontinence.

יצירת קשר